5.8.2012

Maitohorsmia ja malvamätäs - Rallarrosor och en tuva malvablommor - Rosebay Willow-herbs and a tussock of Mallows

Kesän viimeiset hellepäivät ovat käsillä, väittävät sääennusteet. Järkytyin kun näin ensimmäiset keltaiset haavanlehdet bunkkerin luona. Ensin ajattelin että se johtuu kuivuudesta, mutta sitten muistin juuri tyhjentäneeni veneen sadekuurojen jäljiltä. Onneksi maitohorsmat sentään pitävät kesätunnelmaa yllä. Ja etelärinteellä pinkki malvamätäs kukkii kuin kesä jatkuisi loputtomasti.

Sommarens sista varma dagar är för handen, säger väderleksprognoserna. Jag fick en shock när jag såg de första gula asplöven vid bunkern. Först tänkte jag att det berodde på torkan, men sen kom jag ihåg att jag nyss tömde båten efter alla regnskurar. Tur nog håller rallarrosorna ännu sommarstämningen igång. Och vid sydsluttningen blommar en tuva skära malvablommor som om sommaren skulle vara för evigt.

The last warm days of Summer are at hand, the weather forecasts claim. I was shocked to see the first yellow leaves in the aspen by the bunker. First I thought it was because of draught, but soon remembered how I emptied the boat after all the showers recently. Luckily the Rosebay Willow-herbs (or Fireweeds) keep the spirit of summer alive. And on the southern slope a tussock of pink mallows blooms as if summer would last for ever.