4.6.2012

Hornetit ja Harakan Energia - Hornet plan och Stora Räntans Energi - Hornets and The Energy of Harakka Island

Kaamea jylinä yllätti, ajattelin että nyt tapahtui joku pahempi onnettomuus tai räjähdys tai törmäys ja mietin pitäisikö suojautua vai rientää auttamaan vai mitä. Kun ääni vaimeni ratkaisin ongelman kuten useimmat ihmiset yleensä, en tehnyt mitään. Pian sain kuulla että kyseessä oli lentokoneiden taistelunäytös ja Kaivopuiston ranta oli täynnä ihmisiä sitä katsomassa. Kun sitten lähdin kuvaamaan bunkkerille lokit kostivat välittömästi; sain niskaani kunnon pommin, joten palasin takaisin ja varustauduin sateenvarjolla. - Huomenna tiistaina avataan kesänäyttely Harakan Energia, jossa on mukana töitä 19 taiteilijalta. Se on avoinna koko kesäkuun 1 heinäkuuta saakka, paitsi juhannuksena, arkisin 12-17 ja viikonloppuisin 12-16. Näyttelytiloihin pääsee turvallisesti, mutta jos haluaa kierrellä saarella, sateenvarjo on hyvä olla mukana.

Ett hemskt buller överrumplade mig och jag var säker på att nu hände något förskräckligt, en större olycka, explosion eller krock, så jag undrade ifall jag borde söka skydd eller skynda till hjälp eller vad borde jag göra. Och när ljudet avtog löste jag problemet såsom de flesta människor i allmänhet, dvs. jag gjorde ingenting. Snart fick jag höra att det var en flyguppvisning med stridsplan och hela Brunsparksstranden var full med folk som kommit för att se den. När jag sedan gick till bunkern för att video filma hämnades måsarna omedelbart; jag fick en rejäl bomb i nacken, så jag vände tillbaka och rustade upp mig med ett paraply. - I morgon på tisdagen öppnas sommarutställningen Stora Räntans Energi, med 19 konstnärer. Den är öppen hela juni månad fram till den första juli, förutom under midsommaren, vardagar 12-17 och veckosluten 12 -16. Till utställningsutrymmena kommer man tryggt men ifall man vill vandra runt på ön är det klokt att ha med sig ett paraply.

A horrible roar took me by surprise and I thought this must be some major accident, an explosion or crash and wondered whether I should seek shelter or rush for help or what. When the sound faded I solved the situation in the way most people often do; I did nothing. Soon I heard that this was an air show with combat planes and the whole shore of the Kaivopuisto Park was filled with people coming to see it. When I went to the bunker to make my video the seagulls immediately took revenge; I received a substantial "bomb" in my neck, so I returned and armed myself with an umbrella. - Tomorrow, Tuesday, is the opening of the summer exhibition Energy of Harakka Island with works by 19 artists. It is open all June, until 1 July, except during Midsummer, workdays noon to 5 pm, weekends noon to 4 pm. You will reach the exhibition spaces safely, but if you want to take a walk around the island, it might be a good idea to bring an umbrella with you.